tirsdag den 8. november 2011

freaks and geeks

Freaks and Geeks er på et splitsekund blevet min yndlings ungdomsserie, og jeg ville have givet meget for at have set den i 1999, hvor serien er fra og hvor jeg var fjorten år. Beverly Hills, Dawson's Creek - you ain't got nothing! Der er virkelig mange gode skuespillere samlet i én serie; Seth Rogen, James Franco, Linda Cardellini og især Jason Segel er helt fantastisk. Jeg tror endnu ikke, at jeg har set ham i en dårlig rolle? Freaks and Geeks kredser sig om Lindsay og hendes lillebror Sam, der begge går i high school i Michigan i 1980, og gæt selv, hvem der er henholdsvis freaks og geeks!

Det er et dejligt umiddelbart portræt af ungdommen, og meget nemmere at relatere til end til de førnævnte serier. På de kun atten afsnit omfavner den godt nok ufatteligt mange typiske problemstillinger og stereotyper, men det virker alligevel afbalanceret og ikke helt urealistisk. Og så er den bare virkelig, virkelig sjov! Der er så mange helt åndssvage situationer; især Lindsay og Sams håbløst gammeldags forældre er søde, men ofte ganske tåkrummende pinlige. Denne serie har alt - min eneste anke er, at den ikke er udgivet på dvd i Europa. Jeg lånte serien af Rannvá i region et-format og så den på min computer, men der måtte gerne stå et eksemplar på min egen hylde.      

2 kommentarer:

  1. Åhhh. ser ud som noget for mig. 33 år og virkeligt meget til teenage serier. Mon det nogensinde holder op. Ung wannabee.

    SvarSlet
  2. Jeg er sikker på du vil elske det! Jeg tror aldrig, at det for alvor stopper. Ikke når der bliver ved med at være gode serier!

    SvarSlet