fredag den 2. december 2011

mad men

I løbet af de sidste par måneder har min kæreste og jeg pløjet os igennem alle fire sæsoner af Mad Men, og jeg kan faktisk ikke rigtig finde ud af, hvad jeg synes om det. Bevares, det ER da virkelig en flot og spændende serie, men den virker bare ikke specielt overbevisende, og så er den simpelthen for unuanceret i skildringen af de forskellige menneskeskæbner. January Jones' karakter Betty Draper var lige fra starten en af mine favoritter - hun var noget mere kompleks end hvad man kunne forvente og vækkede nok alle kvinders sympati - men i de sidste par sæsoner har hun KUN været på skærmen når hun er utilfreds og skælder børnene ud, og nu fremstår hun mest af alt som en sur kælling, der ikke længere er vigtig for historien. Det er for nemt, og det er en skam.

Serien forsøger at favne alt for bredt, og det gør, at alle problemerne virker særdeles overfladiske. Peggy Olsons uønskede graviditet og medfølgende indlæggelse behandles i halvandet afsnit, og derefter fortsætter hun frisk og frejdig med sit arbejde som om ingenting var sket - what the fuck? En anden potentielt interessant sidehistorie er om homoseksuelle Sal og hans helt utroværdigt søde kone, der må være mere end almindeligt langsomt opfattende. Denne historie når dog heller aldrig at udvikle sig - pludselig er Sal fyret (og dermed skrevet ud af serien), og det eneste man står tilbage med er endnu et lidet flatterende karaktertræk ved Don Draper - han er også homofobisk.

Forstå mig ret - det ER en ganske hæderlig serie, men jeg forstår simpelthen ikke den hype der er skabt omkring den. Jeg tror aldrig, at vi på min arbejdsplads har solgt så mange eksemplarer af en tv-serie som med Mad Men - og det er ALLE typer, der køber den. Hvorfor? Som skrevet på dvd-boksen er den lavet af skaberne af Sopranos, der efter min mening er klasser bedre end Mad Men - et meget mere ærligt og rørende billede af en gruppe mennesker. Paradoksalt nok virker Sopranos' gangstermiljø hundrede gange mere troværdigt end dette kunstige glansbillede af starttresserne - der er forhåbentlig ikke nogen der for alvor tror på, at vi får bare nogenlunde realistiske skildringer af reklamebranchen. 

Serien er derudover spækket med seksuelle, chauvinistiske, racistiske og homofobiske punchlines - fordi "sådan var det dengang", men det virker nærmest som en undskyldning og blåstempling af igen at grine af ting, der for længst er blevet politisk ukorrekte. Hvis jeg vil se grove jokes, tænder jeg for South Park og American Dad, der går så meget over stregen at det KUN kan være sjovt - i Mad Men er det kun sjovt første gang Roger Sterling kommenterer Joan Harris' "perfect ass". Betyder alt dette, at jeg ikke skal se femte sæson? Nej da - til marts tager vi en tur mere. :) 

3 kommentarer:

  1. åhhh.
    hvis jeg ikke havde lyst til at se mad men før, så har jeg SLET ikke lyst nu. men hey, har de ikke vildt flot tøj på hele tiden? tobias sagde han havde hørt, at f.eks. sådan nogle granny-panties er blevet the shit pga. mad men (ved ikke hvorfor min kæreste ved mere om trends end jeg gør) og jeg har set mange store kjoler med prikker. det kunne være ret fint, hvis nu alle mænd begyndte at gå i jakkesæt til daglig, sådan så de altid er klar til bryllup eller jive.

    SvarSlet
  2. Jeg har også set alle fire sæsoner, og jeg er mega enig. Bortset fra at jeg syntes Betty var irriterende fra day 1 :) Jeg kunne uddybe mange ting, men det får vi nok tid til en anden gang.

    SvarSlet
  3. Rannvá, tøjet er et helt klart plus. Selvom jeg har svært ved at tro, at alle kvinderne i virkeligheden HVER dag brugte timer foran spejlet for at sætte håret og ordne make-up, så er de ret flotte. Mændene er bare altid lidt mere lækre i jakkesæt. Se bare Simon til det det bryllup.

    Lærke, jeg er glad for jeg ikke er den eneste med den holdning. Jeg fandt et meget langt og velskrevet blogindlæg, der uddyber mine tanker lidt: http://justtv.wordpress.com/2010/07/29/on-disliking-mad-men/

    SvarSlet