fredag den 13. januar 2012

American Horror Story

Indrømmet - der bliver set en del tv-serier mellem eksamenslæsningen og arbejdet hjemme hos os. Men jeg ER altså bare helt vild med den måde at fortælle historier på; samt det faktum, at man kommer så tæt på hovedpersonerne som man gør. Det får mig til at holde af selv de mest usympatiske hovedpersoner, der gør moralsk forkastelige ting - for det meste i hvert fald. American Horror Story er en undtagelse. Skuespillerne overspiller simpelthen i sådan en grad, at det er umuligt at glemme, at man ser en tv-serie. American Horror Story har til gengæld en del andre ting at byde på, underholdende er den i høj grad, og den overdrevne karaktertegning er, omend distancerende, med til at holde tempoet i serien på et konstant højt niveau. Jeg er helt sikker på, at det er tilsigtet, så dårligt skuespil er det langt fra.

Omdrejningspunktet i serien er et haunted house, der har lagt hus til (hehe) adskillige brutale mord, voldtægter, utroskab og helt utroligt mange andre ting. Hovedpersonerne er parret Ben og Vivien og deres teenagedatter Violet, men i hvert afsnit er der afstikkere tilbage i tiden til historier om husets tidligere beboere. Mange af disse mindre roller spilles af op til flere af mine yndlingsskuespillere - blandt andet Matt Ross, der spiller Alby Grant i Big Love, og som også optræder i Six Feet Under og Stephen King's Rose Red. Fra Six Feet Under ser vi også Frances Conroy - måske bedre kendt som Ruth Fisher. Hun har været housekeeper i huset i snart en uendelighed, men sjovt nok ser alle mænd hende ikke som en gammel kone, men som den lækre unge stuepige på øverste billede... Og Jessica Lange! Jeg elsker Jessica Lange, og hun spiller rollen som den temmelig skøre Constance til perfektion. Halvfjerdsertvillingerne og Abbey med Downs syndrom er også ret fantastiske.

Jeg har været godt underholdt i denne første sæson, og jeg glæder mig til at se, hvilke vanvittige historier de finder på i den næste. Natascha Maja har også udtrykt sin begejstring, og hun påpeger også det faktum, at det er fedt med en decideret horror-serie. Don't miss it!  

4 kommentarer:

  1. Jeg elsker virkelig også Jessica Lange i den rolle, hun er awesome! ;)

    SvarSlet
  2. Den ser nu altså rimelig fed ud :)

    SvarSlet
  3. Uha, det tror jeg da vist lige jeg bliver nødt til at tjekke ud så :) Thanks .

    SvarSlet
  4. Natascha Maja - det er som om hun næsten ikke spiller skuespil, hun virker bare totalt wacko!

    Mette og Stine - I kan roligt kaste jer over det, det er virkelig underholdende.

    SvarSlet