lørdag den 28. januar 2012

Homeland

I sidste uge fik jeg lige pløjet mig igennem første sæson af tv-serien Homeland (der allerede bliver vist på DR HD - de er virkelig begyndt at oppe sig, de viser også allerede anden sæson af Walking Dead), og trods en lidt sløj start, udviklede det sig til at være ret spændende. "Ret spændende" er hvad det kan blive til, for Breaking Bad sidder stadig i hver en celle i min krop, og jeg tvivler på, at jeg nogensinde kommer til at se noget så spændende igen. Måske derfor virkede Homeland noget tamt til at begynde med. I Dreamcatcher, som jeg skrev om for et par dage siden, spiller Damian Lewis en af hovedrollerne som Jonesy. I Homeland dukker han op igen, og spiller rollen som den hjemvendte jægersoldat Nicholas Brody, der har siddet i fangeskab de sidste otte år i Irak. Claire Danes, som jeg har været glad for så længe jeg kan huske, spiller rollen som den lettere psykotiske Carrie, der arbejder for CIA. Hun mistænker Brody for at være blevet omvendt af Al-Quaeda, mens alle andre anser ham for værende denne generations største war hero.

Politiske thrillere og konspirationsteorier er ikke ligefrem min yndlingsgenre, men hvis jeg kunne lære at elske mafiafilm via Sopranos og actionfilm efter Breaking Bad, så kunne Homeland måske omvende mig. Det har ikke helt været tilfældet, og uden Claire Danes ved jeg ikke, om jeg havde set sæsonen færdig. Hun spiller simpelthen eminent godt; især i de sidste par afsnit, hvor begivenhederne for alvor tager fart. Brodys kone (spillet af Morena Baccarin) forskønnede også de triste, grå omgivelser en hel del, især i nøgenscenerne, mens den potrygende datter gav serien en lidt mere menneskelig og hverdagsagtig vinkel. Trods min moderate begejstring skal jeg helt sikkert se anden sæson, for første sæson endte (selvfølgelig) med et par gigantiske cliffhangers. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar