lørdag den 25. februar 2012

Nisselægen David

Mit yndlingsvideobånd var helt klart og uden sammenligning det slidte VHS-bånd fyldt med alle optagede afsnit af Nisselægen David. Sjældent har noget SÅ meget nostalgisk værdi for mig, men Nisselægen David har jeg set igen og igen og igen - sammen med min veninde Louise, sammen med min søster og alene. Louise og jeg gjorde det til en tradition at se det ultrasørgelige allersidste afsnit en gang om året, og vi tudede hver eneste gang. David og hans kone Lisa er blevet så gamle, at de træder ind i den næste verden ved at blive til træer! Og stakkels Swift, den overnuttede ræv, bliver ladt alene tilbage (indtil den til allersidst møder en hunræv og en ny nisse, det er jo børnefjernsyn...) Første gang jeg så det afsnit var jeg fire år gammel, og min mor var faldet i søvn i sofaen. Da hun vågnede var jeg DYBT ulykkelig, og hun blev helt bange for, at der var noget galt med mig. Hehe. Bortset fra den traumatiske slutning endte nissernes eventyr dog som regel godt, og når Louises datter Alberte bliver lidt ældre, skal hun helt sikkert også introduceres for David El Gnomo, som han hedder på originalsproget spansk. Kan I huske Nisselægen David, hans kone Lisa og ræven Swift?

11 kommentarer:

  1. Åhh det aller dejligste minde og hvor har vi grædt til det sidste afsnit. Jeg glæder mig til Alberte skal se det med os en dag, måske vi skal spise chokoladekage dej til :) Savner dig. Kommer du hjem til din fødselsdag eller først til påske?

    SvarSlet
  2. Hehe, ja, det har vi godt nok set mange gange. Og spist chokoladekagedej! Jeg kommer ikke hjem til min fødselsdag - men måske i en weekend inden. Ellers helt sikkert til påske. :)

    SvarSlet
  3. Alberte har en nissehat på, på billedet ;)

    SvarSlet
  4. Hun er en mini Lisa :D

    SvarSlet
  5. Åh gud! Jeg har ledt og ledt efter hvad pokker den serie hed! Jeg kender det norske 'Nissernes Hverdag', som har samme tegninger, og som også lavede en børnetime.
    Men den her var min yndlings! Den må da kunne skaffes på dvd?!

    SvarSlet
  6. Haha, sejt Nadia! Det er skam bare Nisselægen David. Det blev sendt som en del af Trolderik, siger min veninde, men det kan jeg nu ikke huske. Jeg har længe ledt efter den på dvd, men jeg kan kun finde den med spansk tale, så jeg holder mig til mine VHS-bånd.

    SvarSlet
  7. Det er da muligt at overspille de gamle VHS til dvd og på den måde bevare dem til de kommende generationer.

    Hvis du har alle afsnit og er interesseret i at få dem på DVD så skal jeg gerne lave dem.

    send mig evt. en mail på piet.pedersen (@) gmail.com

    adressen er skrevet mærkeligt for at beskytte mod spam så husk at omskrive den.

    Med venlig hilsen
    Piet

    SvarSlet
  8. Hej Piet,
    tak for din kommentar og dit søde tilbud! Har dog langt fra alle afsnit på VHS, så en overspilning ville være lidt fjollet. Man kan desuden købe serien på dvd med spansk tale. :)

    SvarSlet
  9. Hej, jeg ves godt at den her kommentar kommer lidt sent, men du skulle vel ikke have de gamle afsnit endnu? Det er ligemeget om billedsiden er fuldstændig slidt, bare lyden er nogenlunde intakt, kan jeg tage den, og lægge den henover den spanske version.

    SvarSlet
  10. Hej Thomas, jeg har vist desværre langt fra alle afsnit, men kun måske halvdelen på et VHS-bånd hjemme hos min far. Jeg er ikke sikker på, at det er brugbart. Skriv endelig igen, hvis du alligevel er interesseret, så må jeg prøve at få min far til at kigge efter det.

    SvarSlet