søndag den 8. juli 2012

Friday Night Lights

Friday Night Lights er en af de mest rørende og medrivende tv-serier jeg nogensinde har set. Jeg har udsat den længe, for jeg syntes ikke en serie om high school football lød så interessant. Men FNL er så meget mere. Og jeg er næsten blevet fan af sporten - forstår i hvert fald nogenlunde, hvad der foregår på banen. Serien handler om high school holdet Panthers, der hører til i fiktive Dillon, Texas, med coach Eric Taylor og hans familie som omdrejningspunkt. Hver sæson er en ny kamp for at komme til at spille om State Championship, og hver eneste kamp er spændende. De unge knægte kæmper med alt hvad de har lært, og jeg er helt forelsket i dem alle sammen! Især i rebellen Tim Riggins, der fastholder min kærlighed gennem alle fem sæsoner, men også Landry er helt fantastisk. Flere karakterer forsvinder i de senere sæsoner, men nye kommer til, og de gør det også godt - især Vince Howard-, selvom femte sæson i perioder er lidt svag. Den når dog sit vanlige niveau i de sidste fire-fem afsnit - afslutningen på hele serien er noget af det smukkeste tv, jeg nogensinde har set. Vi snakker altså en slutning, der når Six Feet Under-lignende højder.

Det er altså en seriøs gang teenagedrama, serien har gang i - og jeg ville gerne have set den også, da jeg var yngre. Tyra er en helt fantastisk pige, der mildest talt kæmper med noget social arv. Hendes søster Mindy arbejder i en stripklub, hvorfra der også er et par rigtig gode scener - især den, hvor Becky skammer sig over sin første gang. "I mean, who loses their virginity in a truck?", hvorefter stort set alle pigerne rækker hånden op. Åh, white trash i Texas! <3 Men også mere 'almindelige' familier bliver portrætteret - jeg er vild med coach Taylor og hans kone Tami, selvom han nogle gange godt kan være lidt streng og stædig. 

Jeg har allerede én gang kommenteret på det helt sublime soundtrack til serien, men jeg må lige komme med endnu et par tilføjelser. Landrys søde bandmate synger Flaming Lips' She Don't Use Jelly på en helt vildt charmerende måde, og de er bare så nuttede. Og der er The Killers, Iron & Wine, Whiskeytown, ...And You Will Know Us by the Trail of Dead og Sufjan Stevens som baggrundsmusik - så bliver det altså ikke meget bedre. Jeg elsker Friday Night Lights, og alle bør unde sig selv den oplevelse det er at give sit hjerte til Dillon Panthers. CLEAR EYES FULL HEARTS CAN'T LOSE!

(Først blev der faktisk lavet en film, Friday Night Lights fra 2004. Den er udgået, men den anden dag fandt jeg den i TP i Amager Centret - tak, konkurrent! Jeg tænkte, at jeg hellere måtte se hvor al magien stammer fra, og det er også en god film. Har dog mig selv mistænkt for at ville elske alt, hvor Explosions In The Sky spiller i baggrunden. Billy Bob Thornton er coach her, og han er altså ingen coach Taylor. Derudover virker det hele meget forhastet, når man på to timer skal se begivenheder, man lige har set udfolde sig på tretten afsnit, men det er nok bare mig, der lige skal vænne mig til at se film igen.)

3 kommentarer:

  1. Hvor er det prægtigt at kunne byde dig velkommen i klubben af FNL-elskere! Jeg kommer til at lyde som en hormonsyg teenager hver gang jeg taler om den serie, så må hellere bare nøjes med at erklære den min kærlighed.

    Dog: Sidste afsnit er fortryllende, særlig den sidste montage. Delta Spirit: 'Devil Knows You're Dead' passer perfekt til. Vær nu ærlig. Havde du ikke lyst til at bygge de hus og din fremtid sammen med Tim? Det havde jeg.

    SvarSlet
  2. jeg har voldmeget lyst til at læse alt i dette indlæg, også den ovenstående kommentar, men jeg vil gøre mig selv en tjeneste (er kun nået til afsnit 12 i første sæson) og se det hele færdigt før jeg gør det, for jeg vil opleve det hele selv. det er bare helt sindssygt godt. stor tak for tippet, tinemus.

    SvarSlet
  3. Sofisten: Er du sindssyg, jo! Tim og jeg skulle bo på den bakke dér, det er helt sikkert. Smuk, smuk serie.

    Rannvá: Glæder mig til at kunne snakke med dig om det!

    SvarSlet