fredag den 6. juli 2012

Fringe


Fringe er sammen med Breaking Bad en af de allermest fængende og underholdende tv-serier, jeg har set i nyere tid. Det tog mig ellers lige et stykke tid at blive overbevist - næsten halvdelen af første sæson, faktisk, for der mindede serien mig mest bare om CSI med et twist. Men oh boy - Fringe er SÅ meget mere. En slags moderne X-Files med et helt forrygende persongalleri - med John Noble som Walter Bishop som min helt klare favorit. I starten kunne jeg KUN se Denethor for mig, den onde marsk af Gondor i Ringenes Herre - ham der spiser og spiser mens stakkels lille Pippin synger så smukt. Suk. Nu ser jeg dog John Noble som Walter Bishop - en meget mere elskelig karakter. Efter at være blevet løsladt fra et sindssygehospital efter hele sytten år, huserer han i et gammelt laboratorium under universitetet Harvard - herfra hjælper ham og sønnen Peter (Joshua Jackson) det såkaldte Fringe-team, en afdeling under FBI.

Og det er ikke småting, teamet kommer ud for. Med Olivia Dunham (den i starten noget ligegyldige, men nu søde Anna Torv) i front, søger holdet at finde forklaringer på alverdens mystiske (ofte drabs)fænomener, og uden at afsløre for meget (men det er en lille spoiler), må jeg nævne det alternative univers, der er helt exceptionelt godt udført. Fauxlivia og Walternate er helt geniale. Her ser vi også mere til endnu en af mine favoritter, Charlie Francis.

Et godt parameter på en tv-serie for mig er altid, om den kan få mig til at tude lidt. Og det kan Fringe! Især forholdet mellem Walter og den unge, enormt sympatiske lab-assistent Astrid er spot-on og bliver bare bedre og bedre. Og afsnittet, hvor det midterste billede er fra, er et af de (forholdsvist mange) afsnit, der rørte mig dybt. Men det meste af tiden er det bare helt utroligt sjovt. Som for eksempel her, hvor de ser Svampebob. Jeg har måttet overgive mig fuldstændig, og Fringe stryger ind på en top ti, der virkelig snart skal opdateres.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar