lørdag den 11. maj 2013

Louie

På Rannvás opfordring har jeg endelig fået set de tre eksisterende sæsoner af den amerikanske komedieserie Louie, og jeg ved virkelig ikke hvorfor jeg først har set det nu, for det er right up my alley. Jeg kender skuespiller og komiker Louis C.K. fra hans gæsterolle i første sæson af Parks and Recreation, hvor han spillede en meget genert politimand, der var kæreste med Leslie Knope, og med Louie har han taget skridtet videre og både skrevet og instrueret serien, hvor han selv spiller titelrollen. Louie er løst baseret på komikerens eget liv, og jeg har ofte svært ved at skelne - f.eks. er interaktionen med hans to døtre så overbevisende, at jeg længe troede han også var deres far i virkeligheden. Men det hele er skuespil, hvilket da også bliver understreget kraftigt af mellemscenerne, der får hverdagssituationer til at spinde helt ud af kontrol og proportioner. Afsnittene er bygget op omkring et par minutters stand-up med et tema, der har mere eller mindre relevans for afsnittets handling, men det fungerer også fint på egen hånd. Louie er grov og grænseoverskridende, men også helt utrolig sjov.

Faktisk er det ofte scenerne involverende døtrene, der er er allerbedst. Både når de selv er på skærmen, men også når Louie ellers konfronteres med forældrelivets mange udfordringer -  som når han må blive oppe hele natten for at fikse datterens julegave, eller når han bliver sendt til Afghanistan for at underholde de amerikanske soldater - og finder en levende ælling i kufferten, som hans yngste datter har puttet deri for at beskytte ham. Et andet klart plus ved Louie er de mange fantastiske gæsteoptrædender, og her har især sæson tre været rig på gyldne øjeblikke. Allerbedst er en coachende David Lynch, der simpelthen er hylemorsom. Han er godt nok et specielt bekendtskab, og nu har jeg fået lyst til at gense hele min Lynch-samling. Jeg er også ret begejstret for Ricky Gervais i rollen som Louies helt vanvittige læge, der fortæller ham at hans penis er det værste, han nogensinde har set. 'Worse than the time I saw my dad hanging himself by masturbating.' Hehe. Amy Poehler (Leslie fra Parks) har faktisk også en lille gæsterolle som Louies søster, hvilket er en smule underligt, når de nu datede i Parks... Chris Rock og Jerry Seinfeld er også virkelig sjove i tredje sæsons finale, der strækker sig over tre afsnit, og viser en Louie med ambitioner. Det klæder ham at turde drømme stort, og jeg glæder mig til at se hvad der er sket i hans liv, når serien vender tilbage til næste forår.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar