onsdag den 30. oktober 2013

knocked your heart right out of sync

I går var en fuldstændig vidunderlig aften! Det var endelig blevet tid til at se Tegan and Sara i Koncerthuset, og jeg vågnede i går morges og havde det lidt som om jeg skulle til eksamen. Havde faktisk kvalme af nervøsitet det meste af dagen, og var så småt begyndt at fortryde min beslutning om at tage alene til Meet'n'Greet - hvad fanden skulle jeg snakke med dem om? Tog afsted i absurd god tid og gik rundt om Koncerthuset fire gange i voldsomt blæsevejr, inden en medarbejder endelig åbnede dørene for os. Liiiiidt akavet i starten at sidde alene sammen med tyve andre piger, der alle var afsted med deres bedste ven eller kæreste, men vi begyndte hurtigt at snakke sammen. Det hjalp også gevaldigt på min nervøsitet at se de andre være endnu mere nervøse. Og da en pige gættede på, at jeg var nitten, kom humøret helt i top. Hun er nu min nye bedste ven. 

Efter en times tid blev vi hentet af en sur official, der uddelte VIP-skilte og fortalte om alle de ting, vi ikke måtte. Der er godt nok sket noget siden første gang jeg så dem i 2008, hvor stemningen var noget mere afslappet, men det er forståeligt nok - med berømmelsen kommer nogle ret hardcore fans. Vi blev dirigeret ind på en lang række, hvor ingen ville stå forrest - heller ikke jeg (man blev eskorteret ud af rummet lige bagefter), men jeg endte alligevel med at være nummer tre. Og pludselig var de der! De fineste, skrøbeligste, smukkeste og dejligste piger i hele verden. Jeg havde forberedt nogle ting jeg gerne ville sige, men endte selvfølgelig med at stå og snakke om min mor. Ikke helt ud af kontekst, trods alt, Tegan and Sara havde nemlig deres mor med på sidste tour, hvor hun skrev på en blog om alle de skøre, europæiske fans. Jeg fortalte, at deres gamle plade The Con betød rigtig meget for mig, da jeg var ked af det sidste år, men at deres nye plade kom på det helt rigtige tidspunkt i foråret og gav mig et skud tiltrængt popenergi. De var simpelthen så søde og nemme at snakke med, virkede oprigtigt interesserede i deres fans og grinede, da jeg sagde, at jeg ville have haft Jimmy med, men at Koncerthuset ikke lukkede katte ind. Tegan sagde også "wow, I really like your shirt!", så hvis det ikke var min yndlingstrøje tidligere, så er det i hvert fald min yndlingstrøje nu. Minutterne gik alt for hurtigt, og så tog den sure official et billede, mens mit øje spassede helt ud med tics. Så noget mesterværk er det ikke, og det er lidt svært at føle sig flot sammen med to helt bittesmå piger, men det er MIG sammen med TEGAN AND SARA!!! 

Jeg svævede op ad trappen til de andre fans, der også bare stod med et fjoget grin og kiggede henført på deres signerede plakater og billetter. Det var lidt mærkeligt ikke at have nogen jeg kendte at dele det med, men jeg blev hurtigt accepteret som en del af 'gruppen' og hyggede mig enormt meget med de andre. Lige inden koncerten startede, kom Stefanie og Heidi (der også begge var med i Polen) og sad et par rækker bag ved mig, ligesom Lærke også dukkede op. En lille, butch, irsk pige på bare sytten varmede op (hun kaldte sig SOAK), og det gjorde hun godt. Hun var virkelig sød. Og SÅ gik Tegan and Sara på, og jeg sad lige på anden række helt midtfor, så det kunne ikke være bedre. Eller jo, det kunne det godt, for musikken egner sig sådan set ikke til en sidde-ned-koncert, og der gik da heller ikke ret lang tid inden de fleste rejste sig op. De spillede selvfølgelig mest fra den nye, men hele FIRE numre fra The Con - og tre endnu ældre numre, så jeg var i himlen! Derudover havde de desværre en del tekniske problemer, men det betød bare, at de var nødt til at snakke lidt ekstra mellem numrene, og det har de altid været rigtig gode til. Der blev snakket om ALT mellem himmel og jord, de fik drillet hinanden og drillet os, og det var bare helt perfekt. Var lige ved at tude under 'Call It Off', var lykkelig under 'Living Room' og var ekstatisk da de spillede 'I Couldn't Be Your Friend' fra den nye plade, for det gjorde de nemlig ikke på Northside, og det er det bedste nummer de har lavet i årevis. 

Aftenen sluttede med et par øl på Kanalbodegaen på Christianshavn. Jeg har ramblet igen nu, beklager, men jeg kan ikke rigtig styre mig, når det kommer til Tegan and Sara.

3 kommentarer:

  1. Sikke en hyggelig dag du har haft. Jeg måtte lige ind og søge på dem på youtube, kendte egentligt godt sangen "closer" Jeg vidste bare ikke at det var dem der havde lavet sangen.

    SvarSlet
  2. du ser sød ud! fik du øvet foran spejlet? :) det er sååå sejt, at du bare gjorde det! er glad for at det gik godt og at folk var søde og pigerne flotte. yay.

    SvarSlet
  3. Sine - deres nye plade er SINDSSYGT poppet, især Closer-singlen. Jeg er nok lidt gladere for noget af det ældre, selvom Heartthrob bestemt også er en god plade.

    Rannvá - haha! Ja, jeg øvede mig lidt foran spejlet, men det virkede tydeligvis ikke. Havde faktisk besluttet mig for at smile med tænder, men jeg var vist for nervøs. :D

    SvarSlet