onsdag den 2. oktober 2013

Modern Family

Modern Family startede for mig som en no-brainer-serie jeg kunne se, når jeg vaskede op eller lagde tøj sammen, men den voksede hurtigt i min anseelse, for den behandler faktisk nogle ret vigtige og modige emner. Titlen Modern Family er spot-on, for i hovedrollerne ses medlemmerne af én stor, rodet familie, der repræsenterer alternative - men mere og mere populære - familieformer. I centrum er Phil og Claire med børnene Alex, Haley og Luke - en 'normal' familie i bedste forstand, selvom de bestemt også har deres problemer. Claires bror Mitch er gift med Cameron , og adopterer i løbet af serien en virkelig sød (og sjov!) pige fra Vietnam, og så er der søskendeparrets far Jay, der er gift med den noget yngre og virkelig lækre colombianske Gloria, der også har sønnen Manny fra et tidligere ægteskab. Der er altså grobund for nogle heftige dramaer og uoverstigelige problemer, men det hele bliver serveret med en humor og distance så overdreven, at det bare er hysterisk morsomt. Medvirkende til dette er også det faktum, at den er filmet i min yndlings-comedy-stil, nemlig som en mockumentary i stil med Parks and Recreation og The Office. Det er virkelig tåkrummende pinligt til tider.

Modern Family startede i 2009, og her i september begyndte femte sæson at løbe over skærmen i USA. De to første sæsoner var klart de bedste, men sådan er det jo næsten altid, og de senere sæsoner har bestemt også haft deres gode øjeblikke. Her gør børnene en stor forskel, for hvor de andre karakterer ikke udvikler sig helt så meget som man kunne ønske, sker der et naturligt spring hos børnene fra sæson til sæson. Den yngste Luke, der ærlig talt er temmelig uintelligent (men virkelig nuttet) er spillet af Nolan Gould, der har været medlem af Mensa siden han var fire. Siger internettet. Nørden Alex er også en pige lige efter mit hjerte, selvom det er næsten hjerteskærende at se hende være kæreste med en ung knægt, der tydeligvis er homoseksuel.  Den lidt sippede Mitch er også en af mine favoritter - jeg er især glad for at se ham bryde ud af den kontrollerede rolle (et af mine yndlingsafsnit indebærer Mitch danse helt overdrevet til en flash mob i et indkøbscenter), hvilket hans flamboyante mand Cam er ret god til at tvinge ham til. 

Der er da også nogle ting der ikke fungerer. I tre 'moderne familier' er det påfaldende, at kun den ene forælder går på arbejde, mens den anden går hjemme og passer hjem og børn. På den anden side er det jo bare medvirkende til at skabe en anden type scener, og det kan jeg godt leve med. Ligesom det også er i orden, at de har penge nok - kun Jay og Gloria bor decideret prangende, og han har tydeligvis arbejdet for det. Jeg kan frygte lidt, at serien lider samme skæbne som How I Met Your Mother og kører i hundrede sæsoner, men hvis det lykkedes dem at stoppe med en solid sæson fem, vil Modern Family stå tilbage som et af de rigtig gode (omend meget overfladiske) nyere familieportrætter.     

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker den serie. Den et så sjov :) Losepottemuld

    SvarSlet
  2. Ja, den har bestemt sine momenter - især når karaktererne kommer ud i absurd pinlige situationer, og det gør de jo temmelig tit. :)

    SvarSlet