onsdag den 20. april 2016

each day there are hours I skip like a stone

Det har været en ret hård start på ugen - der er vilde tilbud på arbejdet, så vi har meget travlt. Jeg fik heldigvis presset tre skønne venindeaftaler ind i slutningen af sidste uge, så jeg er ladet godt op på den front, og derfor har jeg med god samvittighed set tv-serier de sidste par aftener efter laaaange arbejdsdage. 

Jeg har opdaget den forrygende BoJack Horseman lidt sent, men det betød bare, at jeg kunne bingewatche de første to sæsoner - og så skal jeg kun vente et par måneder på sæson tre. Denne genrekrydsende animationsserie handler om den fallerede skuespiller, hesten BoJack, der ikke rigtig kan få sit liv til at hænge sammen, og nu svælger i alkohol og dårlige beslutninger. Han lever side om side med andre dyr og mennesker, og alle indgår temmelig uproblematisk i både venskabelige og intime relationer. Det fungerer overraskende godt, og de små detaljer om dyrenes særheder er SÅ sjove - hos hunden Mr. Peanutbutter hænger et kunstnerisk udført billede af tennisbolde, og BoJacks ekskæreste og agent, katten Princess Carolyn, har et kradsetræ på sit kontor. Helt fantastisk er afsnittet, der tager fat i den etiske problemstilling om at spise kød i et samfund, hvor man godt kan være bedste ven med en ko - besøget på en kyllingefarm er både sjovt og tankevækkende. 

Den overordnede fortælling i BoJack Horseman er faktisk både sørgelig og rørende. Bojack føler sig ensom og mislykket, og det går ærligt talt heller ikke forrygende for hans venner. Den unge Todd er min favorit - han er virkelig ikke ret intelligent, men han er loyal og velmenende, og Aaron Paul (som jeg også elsker) gør det fantastisk job med at lægge stemme til. Det gør de andre i øvrigt også - især Alison Brie er sød som Mr. Peanutbutters kæreste. Titelmelodien er ualmindeligt catchy, og jeg får den på hjernen i dagevis bare af at tænke på den; og resten af soundtracket er også fedt - første sæson slutter f.eks. af med Tegan and Saras 'Closer'! Som det måske skinner igennem, er jeg hurtigt blevet meget glad for BoJack Horseman, og den får en stor anbefaling med herfra. 
Jeg har også endelig fået tid til at se Aziz Anzaris komediedrama Master of None, hvis første sæson kørte over skærmen sidste efterår. Jeg elsker ubetinget alt ved Parks and Recreation - også Anzaris rolle som Tom Haverford, og jeg havde ret store forventninger til hans egen serie. De blev heldigvis indfriet, for Master of None er ikke bare sjov, men også rørende, skarp og intelligent. Anzari spiller Dev; endnu en skuespiller, der kæmper lidt med at slå igennem i New York, og serien følger hans dagligdag på jobs, på bar med vennerne og på dates  Den er ikke bange for at trække scenerne ud - f.eks. kan man til min store glæde finde en halvanden minut lang dialog om Eminems 8 Mile, og i et andet afsnit snakker de om feminisme i måske et kvarter. Aziz selv er klart stjernen af showet, men Noël Wells, der spiller hans flirt Rachel, er også rigtig god. 

I en af de bedste - og lange - introer nogensinde ser vi hvilke strabadser, som fædrene til Dev (Anzari) og hans ven Brian måtte gå igennem i deres barndom i henholdsvis Indien og Taiwan - hvor fattige de var, og hvordan de måtte arbejde hårdt på fabrikker for at spare op til rejsen til USA, hvor de arbejdede sig op fra bunden for at skabe det bedste liv for deres familier. Tilbage i nutiden har drengene ikke tid til at hænge ud med dem, fordi de skal nå i biografen for at se trailers inden den nye X-men-film ... Historien bliver kun bedre af, at det faktisk er Aziz Anzaris rigtige forældre, der spiller Devs far og mor i serien - for Aziz kunne ikke finde nogen skuespillere, der var lige så overbevisende i rollerne. 

Master of None er jeg altså også rigtig glad for. Afsnittene i begge serier holder sig under en halv time, så man kan sagtens give dem et skud - jeg synes i hvert fald, at de begge kan noget særligt. 

3 kommentarer:

  1. Har du set Animals på HBO? Kom sådan til at tænke på dig, da jeg stødte på den. Og nu, når du skriver om hesten :) https://www.youtube.com/watch?v=lN5hzUo5ccY

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt du siger det - Simon og jeg er i fuld gang, og mangler kun de sidste tre afsnit. Overvejede at presse anbefalingen af den ind i dette indlæg - det ville være ret oplagt - men vil gerne lige se den færdig først. Tak for anbefalingen, ellers - Animals er også ret godt, synes jeg. :)

      Slet
    2. Sejt. Jeg har kun fået set første afsnit. Men skal helt sikkert se resten :)

      Slet