mandag den 23. maj 2016

there's beauty in every stumble

So much great TV, so little time... Jeg bliver STADIG forkælet med fremragende sæsoner af mine yndlingsserier, og nye, spændende serier løber over skærmen i et tempo, der gør det umuligt at bevare overblikket. Det har betydet, at der nu er gået hele tre år uden jeg har fået fortalt om en af de allerbedste aktuelle komedieserier; nemlig den forrygende Broad City, der er skrevet, skabt og spillet af Ilana Glazer og Abbi Jacobsen. Den handler om de to twenty-something piger Ilana og Abbi (dog med andre efternavne) og deres mere eller mindre usandsynlige dagligdag i New York. Parks and Recreations Amy Poehler er en af producerne på Broad City, der også gør brug af den samme type overdrevne og alligevel rørende komik, som PaR gjorde, og selvom de ellers er milevidt fra hinanden, har jeg fundet en værdig udfordrer til min komedielistes topplacering. Jeg ELSKER Ilana og Abbi, og selvom tingene naturligvis er sat noget på spidsen, kan jeg meget nemt genkende meget fra mine egne tyvere (well, meget af det kan jeg stadig nikke genkendende til, men det er en helt anden historie.)

Jeg sympatiserer især med den lidt opgivende Abbi, der har et seriøst lortejob som rengøringsassistent i et fitnesscenter, hvor hun meget hellere vil træne hold. I virkeligheden er hun kunstner, men der skal penge på bordet til weed og husleje, og så må man jo skure toiletter. Hun kæmper lidt med at finde balancen mellem at være en ansvarlig voksen og have det sjovt, hvor Ilana er noget mere impulsiv og ubekymret - og næsten lidt for meget ind imellem. Hun har godt nok også et arbejde, men hun dukker sjældent op; holder timelange pauser og udnytter groft, at den ekstremt konfliktsky chef ikke tør fyre hende. Ilana får dem begge involveret i alle mulige og umulige situationer, og det er næsten altid Abbi, der skal løse problemerne for dem. 

De er virkelig et par søde, charmerende og sjove piger, der trods alt det stærkt overdrevne virker ganske ægte. De 'rigtige' Ilana og Abbi er begge lige omkring de tredive nu, og selvom de i serien skal være lidt yngre, kan jeg sagtens forestille mig, at Broad City er en forstærket udgave af deres egne tyvere i New York. Jeg er hverken for ung eller gammel til alle referencerne, pigerne har fremragende smag i alt, og det er sjældent jeg oplever, at en serie taler så direkte til mig. Jeg er stadig umanerligt glad for den trods alt noget mere realistiske Girls med dens mangefacetterede (og dermed til tider usympatiske) kvinderoller, men Broad City er den endnu bedre, frække og joint-rygende lillesøster, der totalt har taget fusen på mig. 

(Jeg kunne godt have undværet Hilary Clinton's cameo i sæson tre. De kreative kvinder i New York forguder åbenbart Hilary, for Lena Dunhams instagram har også været én lang valgkampagne de sidste måneder.)
Og pludselig har New Girl med søde Zooey Deschanel også kørt i hele fem sæsoner uden jeg har nævnt det med mere end en sidebemærkning her på bloggen, selvom jeg har fulgt trofast med fra starten i 2011. Det har været a bumpy ride - når New Girl er godt, er det virkelig godt, men højt at flyve, dybt at falde, for der har også været ret mange næsten pinligt dårlige og helt ligegyldige afsnit (det meste af sæson tre, jeg kigger på dig!), og jeg håber for seriens eftermæle, at den bliver afsluttet efter sjette sæson, der kommer næste år. Hver sæson er på over tyve afsnit, og hvis det antal blev skåret ned til halvdelen, ville serien være helt spot-on. For det meste er jeg dog virkelig godt underholdt af New Girl, og jeg holder underligt meget af alle karaktererne.

Udskejelserne begyndte, da Deschanels karakter Jess efter et dårligt break-up flyttede ind i en lejlighed hos de tre fantastiske knægte Schmidt, Winston og Nick. Opskriften er set før og egentlig ret simpel, og det er helt klart karaktererne, der er seriens største force. Når historien ind imellem halter, kan de fire hovedpersoner næsten altid redde den hjem - for de har hver især nogle helt vanvittige personlighedstræk, der løfter serien langt over 'How I Met Your Mother', 'Big Bang Theory' og mange af de andre, mere traditionelle komedieserier i genren. Serien fungerer faktisk allerbedst, når den flipper helt ud, og lader karaktererne folde sig ud i total sindssyge med alle deres neuroser, underlige præferencer og pinlige situationer. 

New Girl var rigtig godt, da det først løb over skærmen for fem år siden. Det er stadig ganske hæderligt (og afslutningen på sæson fem var fin og helt perfekt), og bedre end langt det meste skrammel derude, men hvis jeg kun skal anbefale én af dagens to serier, vinder Broad City med flere længder. 

(Og et lille ps, der ikke decideret SPOILER dagens afsnit af Game of Thrones, men måske alligevel lidt. Jeg bliver bare nødt til at sige, at det var en rigtig dårlig idé at se det inden jeg tog på arbejde i morges, for jeg græd og græd og græd og har haft hovedpine hele dagen. For mig var det klart seriens mest sørgelige og chokerende øjeblik, og faktisk langt værre end f.eks. The Red Wedding, men det hænger nok også sammen med, at jeg denne gang var helt uforberedt. Jeg tør ikke se mere Game of Thrones før bøgerne er færdigskrevne!)

10 kommentarer:

  1. Har LIGE set det, det afsnit af Game of Thrones. Fuck.

    SvarSlet
  2. Har til gengæld ikke set sæson 5 af New Girl, men hvis du siger det er okay, så gør jeg det nok :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fint, synes jeg. Bedre end de sidste par sæsoner, men jeg ved ikke, om det bare er noget jeg bilder mig ind. :)

      Slet
  3. Åh gud. Jeg var HELT færdig. Jeg begyndte at lure den, da de byggede op til, at det skulle ske, og der startede mit tuderi så. Rendyrket "the udgly cry" igennem hver eneste "hold the door"-gentagelse, og noget tid efter skærmen blev sort. Nej, hvor var de afsluttende scener dog hjerteskærende.

    Det her var den hidtil værste for mig. Langt værre end "The Red Wedding", hvor jeg (indrømmet) nok tudede mest over Grey Wind.

    Og nu må de ulve simpelthen stoppe med at dø. Jeg kan ikke mere. Tak.



    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor er jeg glad for at du skriver, Lisbeth! Og glad for, at det ikke bare var mig. Jeg kunne slet ikke styre min gråd - det var virkelig også the ugly cry, og ikke bare et par stille tårer ned af kinderne. Jeg får tårer i øjnene bare af at tænke på det!
      Det var som sagt også den værste for mig. Har du også læst bøgerne? Synes jeg kan læse mig til på nettet, at denne scene har været værst for boglæsere, mens 'The Red Wedding' var værst for ikke-boglæsere.
      Jeg kan heller ikke overskue flere ulve, der dør. Ulve er i forvejen mit yndlingsdyr, og skrækulvene (sådan oversættes de vist på dansk! :D) er SÅ skønne. Håber Nymeria render rundt og får en masse unger et sted.

      Slet
  4. Uh. Uh. Ny teori. Hvad nu hvis Summer bliver white walker-ulv - men Bran kan styre ham, eller gøre ham god?
    Bortset fra det. Forfærdelig scene! De kan da ikke bare dø alle sammen! Har som Tine store forventninger til Nymeria. Tror hun kommer nogen til hjælp på et tidspunkt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan slet ikke holde ud, at alle ulvene dør. Især ikke, hvis det bare handler om manglende penge til CGI, som rygterne går på. Jeg vil se mere til ulvene! Jeg håber næsten ikke, at Summer bliver white walker-ulv. :(

      Slet
  5. Elsker de her indlæg. Altid skønt, at blive inspireret til nye serier :)
    Har du forresten en profil på Tvshow Time? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Min computer driller mig. Jeg er sikker på, at jeg har svaret på din kommentar én gang. Men tusind tak! Nej, der har jeg ikke en profil. :)

      Slet