mandag den 19. juni 2017

and smiles you'll give and tears you'll cry

Jeg er som sagt begyndt at se flere kvaliteter i Taffel end bare deres klassiske, franske kartofler (som stadig er de bedste på markedet), og denne gang har jeg afprøvet endnu et par varianter; nemlig Dild, American Ranch og Sourcream & Onion. 

På bagsiden af posen står der om American Ranch, at smagen tager udgangspunkt i amerikanernes yndlingssalatdressing - ranch-dressing - der ifølge teksten smager 'absolutely fantastic af ost, løg, tomat, hvidløg og et spark af syrlig creme fraiche - yihaa!' Trods den lidt pinlige, kække tekst (der minder lidt for meget om KiMs All In-chips) lød chipsene meget interessante, og jeg bed mærke i, at den på posens forside dominerende peberfrugt slet ikke blev nævnt. Jeg er IKKE glad for peberfrugt, hvilket betyder at den populære KiMs Holiday-variant slet ikke falder i min smag. American Ranch smager ikke af peberfrugt, men de smager af meget, hvilket er et stort plus i min bog. Samtidig er de småtriflede - en anden god egenskab til denne type chips - og alt i alt når posen helt op på et lille otte-tal.

Dild-chipsene var faktisk lidt bedre end forventet. Jeg kan godt lide dild - så godt, at jeg gav KiMs 'Sour Cream & Dild'-variant hele ni pringlesrør - men meget af successen tilskriver jeg den store mængde sourcream. Dild i sig selv kan godt blive en anelse kedeligt, og jeg nåede da også at blive lidt træt af smagen før jeg nåede helt til bunden, men de trækker stadig et lille syv-tal hjem for en hæderlig indsats.

Tilfældigt udvalgt, men lidt i samme boldgade som American Ranch, er American Grill fra KiMs. Det er en ganske nydelig og indbydende pose, og chipsene er tyndtskårede og småtriflede, men derudover kan jeg ikke finde på så meget mere pænt at sige om dem. De er en favorit hos mange, men ligesom jeg heller ikke er glad for strukturen i Snack Chips eller barbecue-smag generelt, må bedømmelsen af denne KiMs-variant stå som endnu et eksempel på, at bloggens anmeldelser af chips er ekstremt subjektive. Jeg er ikke glad for den let røgede smag, og American Grill får kun et femtal med fra mig. 
Min far har endnu engang budt ind med en pose til anmeldelse - han er ret god til at finde dem rundt omkring, og jeg kan ikke helt huske om denne er fra Aldi eller Lidl. Posen har også et lettere discount-agtigt skær, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, og beskrivelsen med 'mature cheese and onion' lød særdeles lovende. Det er en af mine yndlingssmage, og især Irland var leveringsdygtige i nogle virkeligt lækre varianter. Min far, søster og jeg åbnede posen fulde af forventning - og blev mødt af en distinkt... aroma af babybræk. Vi havde stadig ikke opgivet håbet, for nogle gange lugter lækre chips rigtig dårligt, men det var desværre ikke tilfældet her - de både lugtede og smagte rigtig klamt. En anelse harske, faktisk, og vi endte med at levne halvdelen af posen. Det sker alligevel sjældent. Min søster giver karakteren 3, mens jeg har noteret, at både min far og jeg svinger os helt op på et lille fire-tal, hvilket jeg ikke helt forstår. Måske var jeg gavmild på grund af det gode selskab. 
De salte skruer fra KiMs er vel egentlig en klassiker i sig selv, og selvom de mere er en snack end en egentlig chips-variant, fortjener de stadig en plads på bloggen. De har i hvert fald været på markedet i hundrede år, og de smager af klassefester i folkeskolen. Lige så snart den lidt pap-agtige, men stadig lækre skrue rammer min tunge, bliver jeg sendt tilbage til fødselsdage med ballondans og rød sodavand. De salte skruer er trods alt lidt for kedelige til at opnå topkarakter, men både min kæreste og jeg sender et pænt syvtal efter dem.
Vi slutter hvor vi startede - nemlig hos Taffel, der på falderebet skulle prøve at imponere mig med deres bud på min all-time yndlingsvariant, Sourcream & Onion. Taffels chips er tykke, og virkede også en anelse tykkere end favoritten fra KiMs, men det er faktisk kun et plus. De er store, de har et virkelig godt crunch, og de er fyldt med en lækker krydderiblanding, der kun er få procent fra at opnå topkarakter. Når Taffel er på tilbud, tøver jeg ikke med at smide deres variant i kurven frem for KiMs, for selvom den ikke er heeeelt lige så god, er den alligevel rigtig lækker og anderledes nok til at være en god afveksling. Både min kæreste og jeg giver posen et stort ni-tal, og Taffel har taget endnu et stort skridt mod toppen af chips-hierarkiet. 

2 kommentarer:

  1. Jeg kunne godt spise dildchips lige nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige nu kunne jeg spise ALLE chips. Også dem med babybræk.

      Slet