lørdag den 10. juni 2017

something never dreamed in all the science books

2017 er på papiret et rigtig godt år at være Stephen King-fan. Der er nemlig adskillige film og tv-projekter undervejs (og selvfølgelig også et par bøger), og selvom det ikke nødvendigvis bliver lige godt det hele, bliver det under alle omstændigheder interessant.

Filmatiseringen af The Dark Tower har jeg nævnt et par gange, og det er helt klart også den, jeg har flest blandede følelser omkring. Jeg har en decideret dårlig mavefornemmelse omkring filmen, der i øvrigt kun varer 85 minutter - ingen film varer under to timer i dag, og da slet ikke en storladen actionfilm?

Jeg er netop blevet færdig med min genlæsning af de første fire i serien. Det er også mine klare favoritter - de sidste tre virker en anelse forhastede, og er da også skrevet på bare to år, hvor de første fire blev skrevet mellem 1982 og 1997. Jeg havde næsten glemt, hvor glad jeg er for den serie, og det er da også derfor jeg er så skeptisk over for filmatiseringen. Jeg gider ikke være hende, der altid synes bøgerne er bedre (jeg forguder jo f.eks. Lord of the Rings-filmene), men traileren til The Dark Tower ligger simpelthen bøgerne så fjernt, at jeg slet ikke kan se, hvordan det skal kunne fungere. Godt nok siges det, at filmen er en fortsættelse af bøgerne, men det er simpelthen den dårligste undskyldning jeg nogensinde har hørt, og i øvrigt en gigantisk spoiler.

The Dark Tower er blevet udskudt i årevis, men den kommer endelig i biograferne d. 4. august i USA - i Danmark skal vi vist vente et par uger mere, og det endda selvom instruktøren er pæredansk. Det er nemlig Nikolaj Arcel, der har vovet at give sig i kast med projektet, men jeg venter altså lige med lovprisningen til jeg har set resultatet. Det ser ellers ud til, at der er kastet nogle penge efter projektet, og jeg er sådan set glad for både Matthew Mcconaughey og Idris Elba, men jeg er bange for, at det ikke er nok. Traileren kan ses her.


Næsten lige så ikonisk som The Dark Tower (i virkeligheden nok mere ikonisk for de fleste ikke-constant readers) er mastodonten It - Det Onde. Det er en af de King-klassikere, jeg ikke har fået skrevet om endnu, men jeg har store ambitioner om at få den genlæst (for fjerde eller femte gang), inden den nye film kommer til september.

Jeg har lidt et soft spot for den gamle miniserie fra 1990. Som helhed er det et værre makværk - især del to, hvor The Losers Club er blevet voksne, og de fantastiske børneskuespillere er blevet erstattet med nogle... mindre gode voksne. Men første del sidder lige i skabet, og Tim Curry som Pennywise the Clown vil nok aldrig blive overgået. Jeg synes dog, at Bill Skarsgaard i make-up virker nogenlunde, og jeg glæder mig faktisk til at se den nye film. For det meste er jeg ret åben for nye fortolkninger af King-værker (bare ikke The Dark Tower, tydeligvis!), for selvom majoriteten er elendige, er de næsten altid underholdende. Både bog, miniserie og den nye film fortæller jeg meget mere om i et senere indlæg, da det er en af de klassikere, der fortjener lidt mere plads. 
Jeg har heller ikke fået skrevet om novellesamlingen Skeleton Crew fra 1984 endnu, og den indeholder ellers en af mine yndlingsnoveller fra Kings hånd, The Mist. The Mist blev filmatiseret i 2007 og er efter min mening en af de mest vellykkedefilm  af de nyere King-adaptioner - men det er også selveste Frank Darabont der har instrueret (ham med The Shawshank Redemption og The Green Mile). Mere om både film og novelle, når jeg kan fælde en samlet dom over den nye tv-serie - for sådan én er nemlig lige på trapperne.

Jeg er godt klar over at man ikke kan stille tingene så firkantet op, men jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan en novelle, der allerede har en vellykket filmatisering i bagagen, kan blive til en hel tv-serie, når The Dark Towers adskillige tusind sider bliver presset sammen til 85 minutter. Jeg tror dog store dele af svaret ligger i en markant forskel i ambitionsniveau, kvaliteten af skuespillet og budgettet i det hele taget; serien vises på networket Spike, der ikke ligefrem er HBO, for at sige det sådan. Jeg må dog lige nævne, at Frances Conroy heldigvis er med, og hende elsker jeg. 


Det bliver uhyggeligt - eller uhyggeligt dårligt - allerede den 22. juni, og traileren kan ses her
Mr. Mercedes har jeg skrevet om tidligere, men jeg fik aldrig omtalt de to nyeste romaner i Bill Hodges-trilogien, Finder's Keepers og End of Watch. Detektivromaner bliver aldrig mine favoritter, men jeg tror faktisk, at historien kan fungere rigtig godt som tv-serie - det synes Audience Network heldigvis også, og til august kommer der altså ti afsnit med overraskende spændende skuespillere i hovedrollerne. Harry Treadaway har jeg netop set som Dr. Frankenstein i Penny Dreadful; her spiller han titelrollen, og det ser jeg virkelig frem til. Brendan Gleeson er vores hovedperson Bill Hodges, og en anden favorit Mary-Louise Parker spiller også en stor rolle, så selvom bogen i mine øjne er den dårligste af de fire, jeg har nævnt i dag, er det nok alligevel den, der har størst potentiale, og nok den, jeg glæder mig mest til. Her er en lille teaser.

Lidt længere ude i fremtiden venter et andet særdeles spændende projekt, nemlig Castle Rock-serien. Castle Rock er ikke en Stephen King-roman i sig selv, men er en fiktiv by, hvor mange af hans mest kendte historier finder sted; blandt andet The Dead Zone, Cujo, The Body, The Dark Half og Needful Things, og serien vil angiveligt inkludere endnu flere King-karakterer end fra de nævnte romaner. Det kan blive noget rigtig skidt, men det lyder ret spændende, og J. J. Abrams er trods alt ind over projektet, så jeg har et forsigtigt håb om noget godt. Releasedatoen kendes endnu ikke, men serien bliver sendt på Hulu, der tidligere havde succes med adaptionen af 11.22.63.

2 kommentarer:

  1. Jeg skal stadig have taget mig sammen til at komme i gang med The Gunslinger. Den ligger inde i Kindle'n og giver mig dårlig samvittighed. Din skepsis til trods, så må jeg indrømme at plakaten ovenfor gav mig et sus i maven og lyst til at se The Dark Tower. Den er fabelagtig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, plakaten er helt klart det bedste ved dette projekt ind til videre. Den er virkelig flot. :)
      The Gunslinger er jo desværre lidt træg, hvilket vi har snakket om tidligere. Den er dog heller ikke så lang, så mon ikke du får den læst en dag. Måske giver filmen dig lyst til mere, selvom jeg nu tvivler.

      Slet